
Każdy chce być lubiany w środowisku biurowym, a to oznacza, że trzeba wiedzieć, jak być dobrym współpracownikiem i jak najlepiej się z każdym dogadywać. Oczywiście, zawsze zdarzają się sytuacje, w których nie zgadzasz się z którymś ze współpracowników, ale wiedza, jak radzić sobie z nieporozumieniami we właściwy sposób, sprawi, że te drobne problemy nie przerodzą się w wielkie trzęsienie ziemi!
Większość ludzi zakłada, że jest dobrym kolegą, ale skąd możesz mieć pewność?
Skąd możesz wiedzieć, że siedząc w fotelu w swoim biurze, osoby z Twojego otoczenia doceniają Twój wkład i lubią Cię jako osobę, z którą pracują? Oczywiście można to poznać po sposobie, w jaki ludzie Cię traktują, a robiąc wszystko, co w Twojej mocy, nie możesz się pomylić, ale jakie cechy i działania sprawiają, że w końcu stajesz się dobrym współpracownikiem?
Praca zespołowa ma kluczowe znaczenie dla powodzenia firmy, a to oznacza, że wszyscy zmierzają w tym samym kierunku i pracują nad osiągnięciem wspólnego celu. Aby tak się stało, współpracownicy muszą spełniać następujące warunki.
Dobry współpracownik:
- wykonuje swoją sprawiedliwą część pracy i pomaga innym, gdy mają trudności, w granicach rozsądku
- wywiązuje się ze swoich zobowiązań, np. jeśli podejmuje się zadania, wykonuje je najlepiej, jak potrafi
- Zachowuje pozytywne nastawienie i stara się podnosić innych na duchu, a nie ściągać na siebie ich negatywne emocje
- Jest osobą, której można zaufać i która nie angażuje się w biurowe plotki i politykę w miejscu pracy
- Można na niej polegać na
- Wykazuje inicjatywę i zgłasza przydatne pomysły przy nowoczesnych stołach zarządu podczas sesji współpracy
- Słucha innych ludzi i nie mówi o nich ani nie odrzuca ich pomysłów i sugestii
- Jest zorganizowany i pracuje w sposób wydajny i systematyczny, dzięki czemu pomaga swoim współpracownikom uwierzyć w jego zdolność do wykonania zadania
- Wykazuje empatię wobec innych i nie osądza ich
- Wykazuje skuteczne umiejętności przywódcze, ale też nikogo nie dominuje
- Wykazuje się oddaniem pracy, będąc jednocześnie wzorem do naśladowania dla młodszych lub nowych pracowników.
Jak wiele z tych cech możesz odhaczyć u siebie? Nikt nie jest doskonały, więc jest bardzo prawdopodobne, że jest kilka cech, nad którymi musisz popracować. Nie martw się, jeśli tak jest, nigdy nie jest za Nigdy nie jest za późno, aby się uczyć, a robiąc to, stale się rozwijasz w trakcie swojego życia zawodowego. Większość cech dobrego współpracownika można również przełożyć na życie osobiste, np. okazywanie empatii i bycie zorganizowanym - nie ma żadnych wad koncentrowania się na samorozwoju w ten sposób!
Oprócz cech dobrego współpracownika, pracodawcy muszą zadbać o to, by zapewnić swoim pracownikom pozytywne i komfortowe środowisko pracy. Oznacza to wybór kolorowego i jasnego wystroju, zapewnienie wygodnych i pomocnych mebli biurowych oraz umożliwienie współpracownikom swobodnej współpracy, gdy jest ona potrzebna, bez przeszkadzania osobom z otoczenia, które muszą skupić się na spokojniejszej pracy.
Bycie dobrym współpracownikiem polega na zrozumieniu innych i spojrzeniu na sprawy z ich punktu widzenia, przy jednoczesnym skupieniu się na własnym obciążeniu pracą i własnych obowiązkach. Bycie na tyle wiarygodnym, by robić to, co się zapowiedziało, jest niezwykle ważne, a to już samo w sobie gwarantuje, że jest się najlepszym graczem zespołowym w swoim środowisku biurowym. Dobry współpracownik nie uchybia terminom za każdym razem i chociaż każdy ma od czasu do czasu problemy, nie powinno to być stałym zjawiskiem, które wymaga od innych ciągłego ratowania go. Wręcz przeciwnie, dobry współpracownik to ten, który pomaga!
Jak wielu masz dobrych kolegów? A czy Ty uważasz siebie za wysokiej jakości kolegę, z którym warto współpracować? Zawsze jest miejsce na poprawę, ale skupienie się na wprowadzaniu pozytywnych zmian pozwoli Ci dokonać wielkich skoków naprzód.